Przemoc w rodzinie. Gdzie szukać pomocy w czasie epidemii?
Rzecznik Praw Obywatelskich, zaniepokojony doniesieniami o nasilającej się w trakcie epidemii koronawirusa fali przemocy w rodzinie, wystosował list otwarty do osób jej doświadczających oraz ludzi z ich otoczenia.
RPO zaapelował: "Razem powinniśmy stawić czoło temu problemowi. Mimo zagrożenia musimy pozostać wrażliwi na krzywdę innych. Jeśli Twój dom nie jest bezpieczny i obawiasz się, że Twoi bliscy mogą zrobić Ci krzywdę – zwróć się po pomoc. Przemoc ze strony partnera lub innej bliskiej osoby jest przestępstwem. Nikt nie ma prawa bić, grozić, upokarzać ani w żaden inny sposób naruszać praw drugiego człowieka. Prawo i instytucje państwowe są po to, aby nas chronić."
Stan epidemii i jego konsekwencje dla naszej wolności osobistej nie mogą powodować, że osoby zagrożone przemocą domową zostaną pozostawione bez niezbędnego wsparcia. W odpowiedzi na ich potrzeby, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, działając we współpracy z ekspertkami Fundacji Feminoteka, Centrum Praw Kobiet i Niebieskiej Linii IPZ, opracowało „Plan awaryjny”. Zawiera on informacje o możliwościach uzyskania pomocy w czasie pandemii dla wszystkich, którzy w czterech ścianach doświadczają przemocy.
- Zachęcemy do pobrania "Planu awaryjnego".rozmiar pliku: 428.29 KB
Przypominamy, że osoby doznające przemocy w rodzinie mogą uzyskać pomoc w ramach "Kujawsko–Pomorskiej Niebieskiej Linii - Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie".
Pomoc w ramach Niebieskiej Linii można uzyskać każdego dnia - w godzinach od 17.00 do 21.00 (także w soboty, w niedziele i w święta). Na każdym dyżurze dostępny jest prawnik i psycholog.
W związku ze stanem epidemii, funkcjonowanie Kujawsko-Pomorskiej Niebieskiej Linii jest ograniczone. Pomoc można uzyskać wyłącznie w trakcie rozmowy telefonicznej. Niemożliwe są spotkania osobiste z Klientami.
Kujawsko-Pomorska Niebieska Linia: 800 154 030.
Dyżury prawne w innych miastach województwa także odbywają się wyłącznie z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Taki stan rzeczy potrwa do odwołania.
Dyżury prawne – telefony:
- Bydgoszcz - 52 321 40 59 / 606 924 845
- Włocławek - 54 235 67 10 / 500 173 322
- Grudziądz - 56 621 58 16 / 500 173 322
- Inowrocław - 56 621 59 04 (na czas zagrożenia epidemicznego) / 606 924 845
- Brodnica - 56 491 97 71 / 500 173 322
- Chełmno - 56 686 30 72 / 500 173 322
Pomoc można uzyskać także drogą e-mailową pod adresem niebieskalinia@kujawsko-pomorskie.pl.